Vlajkové vozy většiny automobilek již dávno nejsou luxusní sedany, jak tomu bylo před dvaceti lety, ale stala se jimi velká, vysoká a prostorná auta, kterým se dnes s oblibou říká SUV. Automobilka Hyundai si tuto skutečnost dobře uvědomuje, a tak vedle populárního Tucsonu prodává neméně oblíbené Santa Fe, které nabízí ještě více místa a technologií. V kategorii velkých rodinných SUV, kam spadá i Hyundai Santa Fe, automobilky předvádí to nejlepší, co umí, avšak často se tato skutečnost pojí i s vysokou pořizovací cenou vozu, a to nejen u prémiových značek. Slušně vybavené auto této kategorie dnes běžně pořídíte za jeden a půl milionu korun a více. Musí tomu tak být ovšem vždy? Hyundai se tuto skutečnost rozhodl u svého vozu změnit a já měl díky společnosti Hyundai Praha Domanský s.r.o. možnost vyzkoušet, jak se to korejské automobilce povedlo.

https://domansky.hyundai.cz/

Specifikace testovaného vozu

Hyundai Santa Fe se bude až do příchodu faceliftu v České republice prodávat v limitované edici Adventure Premium, což znamená, že vůz je možné mít výhradně se vznětovým motorem CRDi o objemu 2,2 l a výkonu 147 kW (197 k), který za pomoci 8stupňové automatické převodovky přenáší výkon na všechna kola. Musím vyzdvihnout skutečnost, že tato pohonná jednotka se již řadu let těší pověsti neobyčejně spolehlivého motoru, a nemyslím si, že by tomu u této poslední generace mělo být jinak ani po úpravách pro splnění posledních euro norem. Výbava zde nese označení Style a je opět jedinou možnou volbou při koupi tohoto vozu. Za příplatek můžete získat sedmimístné provedení karoserie, panoramatickou střechu a paket Premium, který obsahuje head-up displej, bi-led světlomety a 19palcová kola. Všechny tyto možnosti měl mnou testovaný vůz, a tak jsem mohl auto vyzkoušet ve „full výbavě“.

https://domansky.hyundai.cz/

Exteriér, interiér a výbava

Hyundai se nebál změn oproti minulé generaci a myslím, že tou nejviditelnější změnou je odvážný, moderní a nezaměnitelný vzhled. Je samozřejmě otázkou osobního vkusu, zda se vám auto líbí, nebo ne, ale podle mého názoru se snaha o odlišení povedla a mohu říct, že se jedná o vzhledově zajímavý vůz od této značky. Auto mezigeneračně opět povyrostlo, což je znát především v jeho interiéru. Vůz působí velmi vzdušně a prostorně. Na zadní řadě sedaček je místa na rozdávání a rozhodně bych se nebál v autě absolvovat delší cestu například do zahraničí. Jak jsem se již zmínil, auto jsem měl v maximální výbavě s paketem Premium a je pravdou, že jsem ve voze měl skutečný pocit luxusu. Hyundai lze srovnávat s dnešními modely Audi nebo BMW, které ale v podobné výbavě umí být více než dvakrát dražší. Vezmete-li v potaz cenu (1 170 000 Kč) a výbavu, kterou za to Hyundai nabízí, jedná se o nabídku, která v dnešní době nemá konkurenci. Automatická dálková světla, head-up displej, ventilované sedačky, kvalitní infotaiment, který nabízí Apple car play i Android auto, aktivní udržování v jízdním pruhu, hlídaní mrtvého úhlu, audiosystém Krell s deseti reproduktory včetně subwooferu a mnohé další vychytávky vám společně dají pocit luxusu, jaký jste ještě před několika lety měli skutečně jen u prémiových značek. Dalším aspektem, kterým se Hyundai posouvá dál, je zpracovaní interiéru, kde vás obklopí kvalitní materiály s kůží a měkčenými plasty, kdy ani při jízdě po nezpevněné polní cestě nic nevrzalo, nebouchalo, ale naopak působilo příjemně a odolně, což na rybách určitě každý ocení.

Jízdní vlastnosti

Značce Hyundai byla vždy vytýkána jistá nedospělost v oblasti jízdního komfortu a jízdních vlastností celkově. Bylo tedy jasné, že se jihokorejská automobilka na tento nedostatek zaměří u svých nových modelů a využije zkušenosti a technologie z Rally závodů WRC, kde sklízí v posledních letech velké úspěchy. U velkého rodinného SUV je tento úkol ještě o poznání těžší tím, že se inženýři museli vypořádat s větší hmotností a vyšším podvozkem. Opět jako u interiéru jsem se dočkal příjemného překvapení. Auto jsem měl možnost vyzkoušet ve městě i v terénu. V městských podmínkách je Hyundai Santa Fe velmi pohodlné auto, které působí vysloveně uklidňujícím dojmem. Hlavní zásluhu na této skutečnosti má pohonná jednotka, která skvěle spolupracuje s převodovkou, a současně dobré nastavení podvozku, který na nerovnostech nemlátí a v zatáčkách auto dokáže podržet, aby se zbytečně nenaklánělo. Naopak v terénu, kdy jsem několikrát na Orlické přehradě dával na vodu loď, jsem ocenil uzávěrku mezinápravového diferenciálu a celkově kvalitní vlastnosti vozu v lehčím až středně těžkém terénu. Pokud se nedostanete na limit pneumatikám, auto terén zvládá. S přívěsem si auto hravě poradilo, i když jsem se blížil na hranu maximální povolené hmotnosti, nemělo sebemenší problém.

Závěr

Mohu říct, že mě Hyundai Santa Fe velmi příjemně překvapil. Zdá se mi jako dokonalý kompromis mezi autem pro rodinu do města a vozem, které se umí projet i po rozbité polní cestě nebo odtáhnout těžký přívěs. Je jasné, že prioritou pro něj vždy bude asfaltová silnice, kde ohromí již zmíněným luxusem a pohodlím, ale v terénu se rozhodně neztratí. Auto jsem měl půjčené na tři týdny, tudíž jsem měl možnost se s vozem dobře seznámit. Často jsem ho používal na delší cesty, kdy byli na palubě čtyři cestující, a ani při přepravě bezmála dvoumetrových chlapů s rybářskou výbavou pro každého z nich se nestalo, že by někdo trpěl nedostatkem prostoru. I v takovém provozu mělo auto spotřebu okolo 7 l, což si myslím, že je na tak velký vůz s pohonem 4×4 velmi slušná hodnota.

Opravdovým závěrem by měla být odpověď na otázku, kterou jsem položil v úvodu. Povedlo se Hyundai postavit kvalitní a dobře vybavené rodinné SUV za dostupnou cenu? Já si myslím, že ano. Hyundai Santa Fe s pořizovací cenou 1 170 000 Kč je jednou z nejlepších nabídek na trhu a rozhodně bezkonkurenční ve své třídě. Spojení prostornosti, dobrých jízdních vlastností a bohaté výbavy bezpochyby oceníte nejen na rybách, ale především při každodenním ježdění, pro které je vůz doslova stvořen.

Vnější rozměry:
Délka4770 mm
Šířka1890 mm
Výška1680 mm
Rozvor2765 mm
Objem zavazadlového prostoru625 l (5 míst na sezení)
Hmotnosti:
Pohotovostní hmotnost1950 kg
Celková hmotnost2400 kg
Hmotnost nebržděného přívěsu750 kg
Hmotnost bržděného přívěsu2000 kg
Technické údaje:
Motor 2,2 CRDi
Typ motoruŘadový vznětový čtyřválec
Zdvihový objem2199 cm³
Maximální výkon147 kW (197 k) / 3800 ot/min
PřevodovkaAutomatická
Zavěšení kol
PředníNezávislé zavěšení (McPherson se stab.)
ZadníVíceprvková
https://domansky.hyundai.cz/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *